Oproep van Wim Ensing over Anne Rode

In het kader van mijn onderzoek naar en boek over communistisch verzet in Drenthe tussen 1935 en 1945, kwam ik Anne Rode uit Hoogkerk tegen. Rode was voor en tijdens w.o. II bezig met verzetswerk, met name het verspreiden van Noorderlicht, een illegaal blad. De mensen waar hij het meest mee samenwerkte in het illegale werk waren Piet en Tinie Beuker die op de Peizermade (dus vlakbij Hoogkerk) woonden en Jan Andries Blok, een groente- en fruithandelaar in Eelderwolde.

Anne Rode is gearresteerd op 17 oktober 1941. Ten tijde van zijn arrestatie was hij plaatwerker en woonde hij aan de Peizerweg in Hoogkerk. Hij is na de oorlog niet weer teruggekeerd.

Ik zou graag in contact komen met mensen die mij meer over de bovengenoemde personen kan vertellen, met name Anne Rode.

Uw reactie kunt u per e-mail sturen mailen secretaris@hvhoogkerk.nl of versturen naar Gabriëlstraat 32, 9744KD Hoogkerk.

Oproep Synpro-Zeepfabriek Hoogkerk

Het gaat over de zeepfabriek op Hoogkerk, Synpro. Deze is in 1978 als laatste van een aantal zeepfabrieken in Hoogkerk gestopt. Meneer Kuipers vraagt wie hem aan gegevens over dit bedrijf, verhalen, rekeningen en foto’s kan helpen, om een artikel samen te stellen over SYNPRO en zo een stuk geschiedenis van Hoogkerk vast te leggen. Hij vraagt ook: „Heeft iemand namen van oud-medewerkers? Heeft iemand Drewes gekend?”

Dit is een beknopte weergave van zijn oproep. De volledige tekst wordt geplaatst in de tweede editie van Op de Hoogte van dit jaar.

U kunt de heer Kuipers rechtstreeks benaderen:

Joop Kuipers
Polderstraat 34